ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

بازار؛ گروه خودرو: واردات خودرو این روزها به داغ ترین خبر صنعت تبدیل شده است، موضوعی که توجه را از محصولات دیگر کم و به این بخش معطوف کرده است. در روزهایی که بحث واردات خودرو مطرح است، محصولات مونتاژی چینی که قرار بود با قیمت اقتصادی و رقابتی در بازار عرضه شوند، با قیمت خودروهای لوکس در حال فروش هستند.

چینی ها بازار خودرو کشور را در بخش نیمه اقتصادی و لوکس تصرف کرده و در سایه نبود سایر برندهای روز، قیمت را روز افزون افزایش داده اند. محصولات مونتاژی که نباید با قیمت های بسیار بالا به دست مشتریان برسند. از همین رو به نظر می رسد برای سرکوب قیمت خودروهای چینی ممنوعیت واردات باید برداشته شود تا بازار به نرخ های واقعی بازگردد. در این گزارش به بررسی قیمت و حضور برخی از خودروهای چینی در کشور خواهیم پرداخت.

خودروهای چینی در مسیر صعود قیمت
زمزمه واردات خودرو تاثیر مثبتی در کاهش قیمت خودروهای کره‌ ای، ژاپنی، آلمانی و فرانسوی در بازار داشت. به هر میزان که این محصولات با کاهش بها مواجه شدند، محصولات مونتاژ چینی با رشد قیمت در بازار جولان می دهند. صدر نشین افزایش قیمت این روزها هن تنگ ایکس ۷ است که در هفته گذشته با رشد ۲۰ میلیون تومانی قیمت در بازار را تجربه کرده است. پس از آن رتبه دوم به خودروی مونتاژی گروه بهمن فیدلیتی پرایم هفت نفره  می رسد که از ششم مهرماه سال جاری ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. رتبه سوم به بورگوارد بی ایکس ۷ آلتیمت می رسد که در یک ماه گذشته شیب ۳۵ میلیون تومانی افزایش قیمت را در پیش گرفته است. مقام آخر نیز به  جک اس ۵ با موتور ۲ لیتری مجهز به دنده اتوماتیک می رسد که از ابتدای ماه جاری تاکنون ۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. خودروهای مذکور تلفیقی از محصولات صفر کیلومتر کارکرده هستند که کمترین قیمت این لیست ۷۵۰ میلیون تومان و گران ترین آن ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان است. بررسی رفتار بازار نشان می دهد، چینی برای افزایش بها در ماه جاری آماده می شوند و برخی از محصولات با شیب ملایم و برخی دیگر جهش بها را در پیش خواهند داشت.

افزایش قیمت خودروهای چینی ادامه دارد |مونتاژ یا واردات خودرو؟

انتخاب محدود در بازار بسته
با توجه به اینکه ممنوعیت واردات خودرو وجود دارد و هزینه نگهداری خودروهای وارداتی به ویژه در تامین قطعه و تعمیر افزایش یافته است، مشتریان این محصولات به سمت خودروهای چینی سوق یافته اند. زیرا محصولات چینی نسخه صفر کیلومتر بوده و دارای گارانتی هستند. جبر تحریم ها در کنار جهش نرخ ارز، بازار بسته و محدود برای مشتریان در داخل کشور ایجاد کرده است. بازاری که بهترین فرصت برای عرضه محصولات درجه چندم چینی به کشور را فراهم کرده است.

همچنین ضعف خودرو سازان داخلی در تامین نیاز بازار به محصولات لوکس و نیمه اقتصادی منجر به این شده که بستر مناسب برای جولان چشم بادامی ها در کشور فراهم شود. این نکته را هم نباید فراموش کرد که تحریم ها نشان داده که حتی چینی ها نیز به شرکای ایرانی خود وفادار نبوده و برندهای معتبر آن ها به سرعت صنعت و بازار خودرو کشور را ترک کردند.

با توجه به اینکه مونتاژ محصول در کشور باید سبب کاهش قیمت شود، اما به نظر می رسد برای خودروهای چینی این مهم محقق نمی شود. از سویی شاهد آن هستیم که عمق ساخت داخل قطعات برخی از محصولات چینی که حتی ۵ سال هست روی خط تولید حضور دارند، چندان افزایش قابل توجهی نیافته است. چینی ها نیز مانند فرانسوی ها تکنولوژی قابل توجهی را برای پیشرفت صنعت خودرو به کشور منتقل نکرده اند.

تامین قطعه خودروهای ژاپنی، کره ای و آلمانی در بازار نسبت به خودروهای چینی با سهولت بهتری همراه است. توام با این مساله دسترسی به تعمیرکار متخصص برای محصولات وارداتی بهتر از خودروهای چینی امکان پذیر است

خدمات پس از فروش پاشنه آشیل چینی ها
این مورد همیشه تصور می شود که در صورت واردات خودرو خدمات پس از فروش آن ها چگونه خواهد بود، اگر از نظر خدمات پس از فروش محصولات چینی را با خودروهای وارداتی فعلی موجود در بازار قیاس کنیم، برگ برنده در دست برندهای وارداتی است. بسیاری از شرکت هایی که نماینده خودروهای ژاپنی و آلمانی در کشور هستند، از شرکت هایی که به مونتاژ و عرضه محصولات چینی مشغول هستند، خدمات پس از فروش بهتری ارائه می دهند.

تامین قطعه خودروهای ژاپنی، کره ای و آلمانی در بازار نسبت به خودروهای چینی با سهولت بهتری همراه است. توام با این مساله دسترسی به تعمیرکار متخصص برای محصولات وارداتی بهتر از خودروهای چینی امکان پذیر است. همچنین باید ذکر کرد که تامین قطعات برخی از خودروهای چینی برای شرکت های تولید کننده داخلی با سختی همراه است.

با تمام این تفاسیر باید گفت خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی نگرانی ایجاد نخواهد کرد. البته این نکته را نیز باید اشاره کرد که خودروهای چینی نسبت به سه سال گذشته افزایش کیفیت چشمگیری در زمینه چنین خدماتی داشته اند، اما این مساله به این معنا نیست که خودروهای چینی با رفتار رانندگی و شرایط سوختی و جوی کشور سازگاری مناسبی دارند.

افزایش قیمت خودروهای چینی ادامه دارد |مونتاژ یا واردات خودرو؟

 در صورت لغو تحریم های ظالمانه علیه کشور، صنعت خودرو باید به دنبال یافتن شریک تجاری جدید برای توسعه باشد؛ چرا که تجربه نشان داده فرانسوی ها و چینی ها چندان به تعهدات خود نسبت به شرکای ایرانی‌ شان متعهد نیستند

خودروهای هم قیمت
قیمت خودروهای چینی این روزها به حدی افزایش یافته که از محصولات وارداتی نیمه لوکس سبقت گرفته است. در بازار فعلی خودرو بورگوارد بی ایکس ۷ آلتیمت با قیمت ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان معامله می شود، در این بازه قیمتی می توان هیوندای توسان و سوناتا مدل ۲۰۱۷ را خریداری کرد.

فارغ از بحث ایمنی و آپشن، کیفیت دو خودرو مذکور از بورگوارد بی ایکس ۷ آلتیمت بیشتر است. فیدلیتی پرایم هفت نفره در بازار با بها ۱ میلیارد تومانی خرید و فروش می شود، با این بودجه مشتری در بازار می تواند میتسوبیشی لنسر با پیشرانه ۱.۸ لیتری مدل ۲۰۱۸ را خریداری کرد.

هرچند تمایل بازار به خرید خودروهای کراس افزایش یافته است، اما در مقام قیاس کیفی و ایمنی بین فیدلیتی و لسنر قطعا مشتری به سمت خودرو ژاپنی سوق پیدا خواهد کرد. هن تنگ ایکس ۷ درحال حاضر بها ۹۵۰ میلیون تومانی دارد، خودرویی که خرید و فروش آن برای مالک چالش جدی خواهد بود، با بودجه این خودرو می توان رنو داستر اس ای دو دیفرانسیل مدل ۲۰۱۸ را در بازار خریداری کرد.

اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود با بودجه بورگوارد می توان یک خودرو هیوندای سانتافه صفر کیلومتر مدل ۲۰۲۱ را مشتریان خریداری کرد. همچنین نیاز است که در صورت لغو تحریم های ظالمانه علیه کشور، صنعت خودرو باید به دنبال یافتن شریک تجاری جدید برای توسعه باشد؛ چرا که تجربه نشان داده فرانسوی ها و چینی ها چندان به تعهدات خود نسبت به شرکای ایرانی‌ شان متعهد نیستند.