ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

فعالان بخش خودرو در جزیره کیش معتقدند چنانچه این قانون مورد تایید سازمان منطقه آزاد باشد، پس از بررسی و تطبیق شرایط و رفع مغایرت‌ها، باید به‌صورت کتبی و با ذکر اعلان مهلت اجرای آن به اطلاع کلیه فعالان در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شد که این مهم صورت نگرفت.

 

 

 همان‌طور که گفته شد طی روزهای گذشته خبری مبنی بر ابلاغ بخشنامه جدید گمرک در مناطق آزاد کشور سبب شد بازار خودرو در این مناطق دستخوش تغییرات شود.  بر این اساس با ابلاغ بخشنامه جدید اداره گمرکات جمهوری اسلامی ایران، واردات هر خودرو به مناطق آزاد کشور منوط به پرداخت هزینه اسقاط ۲ تا ۸ خودروی فرسوده خواهد بود.

از آن‌جایی که نوسانات نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده خودرو در مناطق آزاد دارد، پرداخت هزینه اسقاط خودروی فرسوده نیز یکی از مشکلاتی است که این روزها ترخیص‌کاران در مناطق آزاد کشور با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

 

ترخیص کالا های چینی خودرو | ترخیص لوازم یدکی | واردات گمرکی | وارد کننده لوازم یدکی | لوازم یدکی ماشین های چینی | وارد کننده لوازم یدکی خودروهای چینی

 

پیش‌بینی می‌شود باتوجه به اینکه ۲‌تا‌۸ دستگاه خودروی فرسوده، مبلغی حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون‌تومان به ارزش خودروهای موجود در مناطق آزاد اضافه می‌کند همین موضوع سبب شده اخیرا هزاران دستگاه خودرو در گمرکات مناطق آزاد کشور بلاتکلیف بمانند، زیرا ترخیص‌کاران باتوجه به شرایط پیش‌آمده، عملا دست نگه داشته‌اند و خودروهای واردشده به گمرکات را ترخیص نمی‌کنند.

در همین راستا اعضای صنف نمایشگاه‌داران و نمایندگی‌های خودرو در جزیره کیش، نامه‌ای مبنی بر لغو بخشنامه جدید گمرک را به سازمان منطقه آزاد کیش ارسال کرده و طی آن گله خود را برای نحوه اطلاع‌رسانی و اجرایی شدن قانون جدید گمرک اعلام کردند.

فعالان بخش خودرو در جزیره کیش معتقدند چنانچه این قانون مورد تایید سازمان منطقه آزاد باشد، پس از بررسی و تطبیق شرایط و رفع مغایرت‌ها، باید به‌صورت کتبی و با ذکر اعلان مهلت اجرای آن به اطلاع کلیه فعالان در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌شد که این مهم صورت نگرفت.

همچنین بر این اساس اداره راهنمایی و رانندگی باتوجه به ابلاغ این بخشنامه از شماره‌گذاری خودروهای جدید امتناع کرده که همین امر موجب شده است در روزهای پایانی سال روند پاسخگویی به نیاز مردم در زمینه گردشگری، حمل‌و‌نقل عمومی و ارائه خدمات با مسائلی همراه شود.

گفتنی است این روند در سایر مناطق آزاد کشور نیز حاکم است. بر اساس شنیده‌های غیر‌رسمی، احتمالا برای واردات خودروهای هیبرید، پلاگین هیبرید و تمام‌برقی به مناطق آزاد، شرایطی متفاوت با مدل‌های تمام‌بنزینی اجرا خواهد شد.

بر اساس آن طبق مصوبه اخیر هیات دولت، خودروهایی که در هر ۱۰۰کیلومتر ۵ تا ۶ لیتر بنزین مصرف می‌کنند به‌ازای واردات هر دو دستگاه خودرو، یک خودروی فرسوده اسقاط می‌شود و به‌ازای خودروهایی که در هر ۱۰۰کیلومتر ۶ تا ۷‌لیتر بنزین مصرف کنند، ۴ دستگاه‌، ۷ تا ۸ لیتر بنزین ۶ دستگاه و ۸‌لیتر به بالا ۱۰دستگاه خودروی فرسوده اسقاط خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این خصوص معتقد است به‌دلیل اینکه در مناطق آزاد خودروی فرسوده چندانی وجود ندارد که با پلاک منطقه آزاد درحال تردد باشد، اجرای این قانون لزومی نداشته، علاوه بر این از ابتدا قرار بر این است که مناطق آزاد از قوانین سرزمین اصلی مستثنی باشند.